Bolesť má riešenie

zdrave jedloBolesť má riešenie

Najčastejšia príčina, ktorá nás prinúti riešiť naše zdravie je bolesť.  Ak však nie je spôsobená úrazom, diagnostikovať jej pôvod je ťažké. Choroba, zápcha, zaťaženie tela toxínmi, je ich mnoho ako aj možností riešenia. Podľa mojich skúseností je tým najlepším riešením zmena nášho stravovania. Možno odvážne tvrdenie, ale po rokoch boja s bolesťou, aj keď nie tak vážnou, mám bezbolestný život a rád by som sa v krátkosti podelil o svoje poznania.

Pri stretnutiach s priateľmi, či klientmi nášho rodinného centra zdravej výživy a poradenstva Tradičnej čínskej medicíny v Košiciach, sa denne stretávame s ľuďmi, ktorých k nám privádzajú zdravotné problémy a snaha zdravo žiť. Keď som sa po ôsmych rokoch života v Spojených Štátoch dôsledkom klasického životného štýlu s prevažne rýchlym stravovaním vyšplhal na váhu 105 kíl do veku 25 rokov, tiež som sa dal na túto cestu.  Spočiatku mi nadváha priniesla len pichanie v boku, stálu bolesť na určitých miestach, silné kŕče, zápchu, neustálu ospalosť a závislosť na káve a v neposlednom rade neutíchajúci apetít.  Dnes mám 34 rokov, s nadváhou už nebojujem a pocity bolesti prichádzajú len sporadicky a viac-menej ako signál, že som si neustrážil jedálniček.

Aby som Vás neunavoval svojim životným príbehom, zhrniem svoje poznatky do krátkosti a nebudem Vás zaťažovať faktami a štúdiami. To si necháme na ďalšie články o konkrétnych problémoch. V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že to, čo zjeme, naše telo a teda zdravie najviac ovplyvňuje. Niekedy som nevedel pochopiť precitlivenosť niektorých ľudí na stravu, ale časom som prišiel na to, že tá moja citlivosť sa stratila pri fastfoodovej životospráve a moje trávenie sa zmenilo na recyklačný reťazec, ktorý už nereagoval na zdravú či nezdravú stravu formou nevoľnosti. Až po zmene stravovania sa citlivosť vrátila a

začal som vnímať stravu ako zdroj sily a liek.

K vnímaniu bolesti ako dôsledku nesprávneho stravovania ma prvýkrát priviedla moja mama Anežka, ktorá študovala Tradičnú čínsku medicínu a farmáciu. Po krátkej diagnostike pri bolesti krížov a ich rannej stuhnutosti povedala, že mám zápal hrubého čreva a poslala balík plný bylinných preparátov. Na moje vtedajšie počudovanie bylinky zabrali relatívne rýchlo. Prepojenie trávenia a bolesti krížov som sa snažil pochopiť veľmi dlho, pretože som si ich stále vysvetľoval poúrazovými bolesťami. Po rokoch, keď som začal s mamou pracovať a skrz moju prácu s výživovými doplnkami a zdravými potravinami sa mi začalo pomaly rozjasňovať v tejto problematike.

Ak sa nestravujeme správne, teda nejeme pestrú stravu s prirodzenými vitamínmi a minerálmi hlavne zo surovej stravy, nepijeme čistú vodu a neriadime sa zásadami delenej stravy, je len otázkou času, kedy sa nám upchá hrubé črevo, nastúpia zápaly v tráviacom trakte, hemoroidy, telo sa začne prekysľovať a nastúpia plesne.

Vstrebávanie živín sa bez ohľadu na to, čo zjeme stane pre zápaly a nánosy v črevách obtiažnym. Bez živín budeme stále ospalí a toxíny z trávenia sa nám budú ukladať po celom tele. Telo a orgány sa obalia tukom, prirodzene začnú problémy s tlakom a to najhoršie, začnú bolesti.

Samozrejme, toto je hrubý pohľad na vec, ale tento reťazec je asi najjednoduchším vysvetlením, ako sme sa TAM dostali. Aj keď človek vyzerá relatívne fit, nerovnováha v jeho stravovaní, ako napríklad nadmerná konzumácia čokolády, kávy a stres urobia svoje. Síce sa to neprejaví ako nadváha a teda nedá jasný prejav problému, ale problém sa ukáže vo forme choroby, plesní či ekzémov.

Takže, čo teraz. U každého treba mať individuálny prístup, ale tu je aspoň pár vecí, ktoré sú podľa mňa najdôležitejšie. Ráno sa premôžte a vypite aspoň pohár čistej  na lačný žalúdok. Ak to dokážete, nezačínajte svoj deň kávou. Z mojich skúseností je káva častou príčinou bolesti krížov a iných komplikácií. Skúste začať deň s cviklovou šťavou na črevá v kombinácii s niečím, čo vám jej chuť urobí prijateľnou (najlepšia kombinácia je mrkva, jablko a cvikla).

Skúste počas dňa prijímať vlákninu formou zeleniny a ovocia. Ovocie ale jedzte samostatne. Ak na túto radikálnu zmenu a prechod na surovú stravu ešte nieste pripravení, odporúčam CHIA semienka. Samozrejme, aspoň trochu pohybu vo forme chôdze, najlepšie krátky beh na 20-30 minút urobí naozaj divy s trávením a celým telom. Tiež si naštudujte delenú stravu a začnite aplikovať jej zásady, aj keď tento krok bude asi obtiažny hlavne pre pracujúcich, stravujúcich sa v jedálňach a reštauráciách.

V neposlednom rade je potrebné spomenúť, že je vhodné pomaly otvoriť cestu do nášho jedálnička olejom. Na začiatok odporúčam jesť kokosový olej. Najlepšie v BIO kvalite, aby ste si omylom nekúpili kokosový olej na varenie. Oleje sú veľmi dôležité pre zdravie, takže verím, že sa pre mnohých ich chuť nestane veľkou prekážkou.

To najdôležitejšie nakoniec, nejedzte chlieb. Väčšina ľudí ma po tejto rade prestane brať vážne, ale skúste to.  Dá sa to. Mám štyri deti a bez prehreškov to zatiaľ nevieme a chlieb či pečivo si niekedy dáme, ale v zásade ho nekupujeme, alebo len zriedkavo. Ale je to veľký rozdiel. Tento krok si prípadne nechajte na neskôr, ale najlepšie je začať tým, že ho aspoň domov nekúpite a obklopíte sa zeleninou, ovocím a zdravými sladkosťami. Deti sa chlebu v rámci stravovacieho systému často nevyhnú, ale už zmena v stravovaní doma má svoje veľké výhody a vedie k návykom. Chlieb u mnohých detí vedie k bolesti bruška a zápche. Neodbíjajme ich jedlo chlebom, je to najľahšie ale s dlhodobými následkami. Ale to vlastne platí aj pre nás.

Samozrejme je tých zásad viac, ale k tým sa dostaneme postupne pri rozoberaní už konkrétnejších vecí. Tém je mnoho a toto je začiatok. Pádmi a prehreškami sa netreba zaťažovať, ale stále sa pozerať len dopredu.

Cesta bude dlhá, ale smer je správny.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


päť + = 14